körlektioner
Kostnad

Är 200 kr i timmen rimligt att betala en privat handledare?

Ali0 visningar

Hej. En vän till mig ställer upp som min handledare och jag betalar 200 kronor i timmen för hjälpen. Jag tycker själv att det är rimligt att ge något, varför skulle hen annars lägga sin fritid på mig? Det blir ju ändå betydligt billigare än att köra på trafikskola, även om kvaliteten så klart inte är densamma. Det jag egentligen undrar är om just summan känns rimlig, eller om jag betalar för mycket. Vad tänker ni?

5 svar

• Här bör man vara försiktig. Om någon tar betalt för att lära ut körning kan verksamheten juridiskt betraktas som trafikskola, och för det krävs tillstånd från Transportstyrelsen. Får du inget kvitto handlar det dessutom sannolikt om svartjobb. Jag skulle inte gå in i ett sådant upplägg.

Robert
  • Själv skulle jag aldrig ta betalt per timme av en kompis som ville öva. Bensin och lite slitage kan jag förstå att man delar på, men att ta ut en timpenning känns fel. Då är vi tillbaka i gråzonen med betald undervisning.

Sofia
  • Om du ändå lägger runt den summan per timme kan du nästan lika gärna boka riktiga lektioner på en trafikskola. Där får du en utbildad lärare, dubbelkommando och pedagogik som är anpassad efter proven. Räkna på vad du faktiskt får för pengarna.

Marcus
  • Att ersätta för drivmedel tycker jag är helt okej, och kanske en present som tack när kortet är klart. Att köra med en nybörjare sliter faktiskt en hel del på bilen, särskilt om den är manuell. Men en fast timpenning är en annan sak.

Yasmin
  • Det är ändå upp till dig hur du vill göra, det finns ingen som hindrar dig från att ge din vän något för besväret. Men se det som en vänskaplig ersättning för utlägg, inte som en lektionsavgift, så håller du dig på rätt sida.

Nils

Svara på frågan