körlektioner
Kostnad

Är 26 500 kr rimligt för en intensivutbildning?

Moa0 visningar

Jag fick ett prisförslag från en trafikskola på en tvåveckors intensivutbildning som landade på 26 500 kronor, och jag blev ärligt talat lite chockad. Ska det verkligen behöva kosta så mycket? Jag hade räknat med att en intensivkurs är dyrare än att köra utspritt, men det här kändes som en väldigt hög summa. Vad har ni betalat för era intensivutbildningar? Jag försöker få en känsla för vad som är normalt så att jag vet om jag ska leta vidare eller inte.

5 svar

• Det låter i högsta laget. Många intensivkurser brukar landa någonstans runt 15 000 till 20 000 kronor, ibland lägre om du redan har en del körvana. Jag skulle definitivt höra med några fler skolor innan du tackar ja.

Linnea
  • Innan du dömer ut priset, ta reda på exakt vad som ingår. Antal körlektioner, om risktvåan och halkbanan är med, och om boende ingår kan dra iväg summan rejält. Två kurser med samma prislapp kan innehålla väldigt olika mycket, så jämför innehållet och inte bara siffran.

Omar
  • Fundera också på om du överhuvudtaget behöver en intensivkurs. Har du kört en del tidigare kan det vara både billigare och bättre att sprida ut körningen, så att kunskapen hinner sätta sig ordentligt. Allt komprimerat på två veckor passar långt ifrån alla.

Sara
  • Priserna skiljer sig mycket mellan orter och skolor, och en del tar helt enkelt mer betalt än de behöver. Det finns gott om intensivutbildningar en bra bit under den summan om man letar lite på nätet. Låt dig inte stressas till att bestämma dig direkt.

Daniel
  • Kom ihåg att en billig kurs kan bli dyr om du behöver köpa till extra lektioner efteråt, så stirra dig inte blind på grundpriset. Fråga vad varje ytterligare körtimme kostar om du skulle behöva fler. Men 26 500 utan att något extra ingår låter ändå väl tilltaget.

Emma

Svara på frågan