Har ni lagt över 40 000 kr på körkortet?
Hej! Jag har hört flera säga att de lagt över 40 000 kr på körkortet, och det fick mig lite chockad. Är det verkligen normalt att det kostar så mycket? Jag håller precis på att sätta igång och försöker få en känsla för vad jag ska budgetera. Vad har det landat på för er, och vad var det egentligen som drog upp kostnaden?
5 svar
40 000 är verkligen i den högre änden och långt ifrån vad de flesta betalar. Det brukar bli så dyrt om man kör väldigt många lektioner på trafikskola, ofta i en storstad, och kanske gör om uppkörningen flera gånger. De allra flesta landar snarare någonstans i spannet runt 10 000 till 15 000, beroende på hur mycket man kan öva privat vid sidan om.
MalinDen enskilt största faktorn är hur mycket du kan övningsköra privat. Har du någon med handledartillstånd som du kan köra med regelbundet, så behöver du betydligt färre betalda lektioner, och då rasar totalkostnaden. Jag kom undan billigt just för att jag körde mycket hemma och bara tog några lektioner för att finslipa inför uppkörningen.
IsakDet finns en grundplatta av obligatoriska kostnader som du inte kommer undan: körkortstillstånd med synintyg, riskettan, risktvåan (halkbanan), teoriprov och uppkörning, plus själva körkortstillverkningen. Kör du helt privat utan lektioner landar bara de bitarna på några tusen totalt. Ovanpå det kommer eventuella körlektioner, och det är där summorna kan skena. Räkna med ungefär en normal timkostnad per lektion och gör en grov kalkyl utifrån hur många du tror att du behöver.
NadiaEtt tips är att jämföra priser mellan flera trafikskolor och att läsa recensioner innan du skriver in dig. Vissa drar ut på antalet lektioner mer än andra. En intensivkurs kan vara prisvärd om paketet inkluderar risk 1 och 2, teori och ett antal lektioner, eftersom du då får allt samlat. Men det passar bäst om du redan har en del körvana.
AmirTänk också på att även privat övning kostar lite, i form av bensin och tid, även om det så klart är mycket billigare än lektioner. Skriv upp allt du lägger ut efter hand, då får du bättre koll och färre otrevliga överraskningar. Mitt slutade en bra bit under 15 000, och jag tror det är fullt rimligt för de flesta som lägger lite tid på egenträning.
Ellen