körlektioner
Teori

Såg en skylt med 120 km/h, när gäller den hastigheten?

Kevin0 visningar

Jag såg en skylt med 120 km/h idag och blev lite ställd. Har jag missat något? Stämmer det verkligen att man får köra så fort på vissa vägar nu? Vad är det för skylt jag har sett?

4 svar

• Det där är en av de nyare hastighetsgränserna. Sverige har infört ett system med jämna steg, alltså 40, 60, 80, 100 och 120, för att bättre anpassa farten till hur säker vägen är. Så du har inte missat något, det är helt riktigt att 120 finns på vissa motorvägar.

Maja
  • De gamla gränserna försvinner inte helt, båda systemen förekommer. Alla 70-vägar blir alltså inte automatiskt 80, det görs bara där det bedöms passa. 120 sätts på motorvägar som håller hög standard och säkerhet. Det handlar om att både kunna höja där det går bra och sänka där det behövs.

Nour
  • Jag har också åkt förbi 120-skyltar, bland annat på längre motorvägssträckor. Det känns lite ovant i början eftersom många ändå ligger kvar på den gamla farten. Men det gäller förstås att följa skylten som gäller där du kör. Ligger den på 120 så är det den som gäller, inte den man är van vid.

Ali
  • Kul att Sverige närmar sig hastigheterna i övriga Europa, där högre gränser funnits länge. Systemet har byggts ut successivt under lång tid. En praktisk poäng är att jämna gränser är lättare att läsa av på hastighetsmätaren, där till exempel 50 ofta hamnar mitt emellan strecken.

Ida

Svara på frågan