Stämmer det att körkortet kostar 15 000 kr i snitt?
Stämmer det verkligen att körkortet i snitt kostar runt 15 000 kronor? Om det är sant blir det nog inget körkort för mig i år. Jag försöker få en bild av vad jag realistiskt behöver spara ihop. Är den där siffran rimlig, eller går det att komma undan billigare?
5 svar
Siffran är rimlig som ett snitt, men spannet är enormt. Kör du mycket privat och pluggar teorin själv kan du landa betydligt lägre, medan noll förkunskaper och många lektioner lätt drar iväg mot 20 000 eller mer, särskilt i storstad. Det är alltså inte en fast prislapp utan beror nästan helt på hur många körlektioner du behöver.
ErikDe obligatoriska delarna, alltså riskettan, halkan (risktvåan), teoriprovet och själva uppkörningen, landar tillsammans grovt räknat på några tusenlappar. Det kommer du inte undan oavsett. Allt utöver det är körlektioner. Så den stora frågan för din budget är hur mycket du kan öva privat och hur snabbt du lär dig.
RebeccaEtt konkret tips: ta en enda lektion på en skola och fråga rakt ut hur många lektioner de tror att du behöver. Får du svaret 20 plus, testa en annan skola, uppskattningarna kan skilja rejält. Mitt körkort landade runt 13 000 för att jag körde mycket hemma och använde lektionerna som avstämning. Har du möjlighet att öva privat är det den enskilt största besparingen.
SimonTänk på att det som gör körkortet dyrt oftast är omprov och att behöva många extra lektioner. Där sparar du mest genom att plugga teorin tills den verkligen sitter och köra regelbundet så att du inte glömmer mellan gångerna. Har du ingen att övningsköra med privat blir det tyvärr dyrare, för då sker all inlärning på betalda lektioner. Då är det extra viktigt med kontinuitet.
KlaraVar lite skeptisk mot de allra lägsta siffrorna du ser. Vissa räknar bara avgifterna och struntar i lektionerna, eller så har de kört massor privat först. Räkna hellre lite i överkant så slipper du en obehaglig överraskning. Gör en enkel budget: obligatoriska avgifter plus ett antaget antal lektioner gånger timpriset på din lokala skola. Då får du en siffra som gäller just din situation istället för ett rikssnitt.
Tobias