körlektioner
Kostnad

Varför kostar en körlektion över 700 kronor?

Marcus0 visningar

Jag har börjat kolla runt bland trafikskolor och reagerar på att en enda lektion kan landa på över sjuhundra kronor. Det känns nästan absurt mycket för lite drygt en timme bakom ratten. Visst fattar jag att de har utgifter, bilarna kostar och drivmedel är inte gratis. Men ändå tycker jag att summan sticker ut rejält. Är det någon här som är insatt i hur de räknar och kan förklara varför priset hamnar så högt?

5 svar

• Det där varierar väldigt mycket beroende på var i landet du befinner dig. I storstäderna med dyra lokaler ligger priserna högt, medan det ofta är betydligt billigare på mindre orter. Så en generell prislapp är svår att sätta.

Sofia
  • Kolla också hur lång själva lektionen är innan du jämför. En del skolor kör fyrtio minuter, andra en hel timme, och då blir ju priset per pass olika. Köper du ett paket med flera lektioner brukar priset per gång dessutom sjunka en del.

Erik
  • Tänk på att den summan inte är någon vinst rakt av. Där ska rymmas försäkring, bränsle, nya bilar, hyra för lokalen, löner till personalen plus moms och arbetsgivaravgifter. När allt är betalt blir det inte mycket kvar i handen.

Karin
  • Jämför gärna med andra yrken där du köper någons kompetens och tid. En tandläkare, låssmed eller mekaniker tar också rejält betalt per timme. Sett så är en körlärare faktiskt inte extremt dyr.

Fredrik
  • Försök se det som en engångskostnad du betalar en gång i livet. Slår du ut det mot allt annat du lägger pengar på varje månad blir det mer rimligt. Men jag håller med om att det svider när man betalar.

Petra

Svara på frågan